Tuesday, September 12, 2000

Stars of Musicals


Teater arahan pengarah muzikal terkenal Martin Yates itu dibawakan oleh Penerbangan Malaysia dan Celcom dan diterbitkan oleh SW Show Productions.
Sebagai satu usaha mendedahkan karyawan tempatan pada teater, tenaga kreatif tempatan juga akan diberi peluang mengambil bahagian di dalam pementasannya.
Sebanyak 14 pemuzik orkestra dari Orkestra Simfoni Kuala Lumpur akan menyertainya selain beberapa pelakon dan penari.
"Setakat ini kami belum lagi dapat memastikan tempat pementasan kerana ia dipilih berdasarkan kesesuaiannya,'' kata Pengarah Urusan SW Productions, Shireen Woon.
Pengerusi Celcom dan Penerbangan Malaysia, Tan Sri Tajudin Ramli dalam majlis menandatangani kontrak di Kuala Lumpur semalam berkata, pihaknya ingin mendedahkan penonton tempatan kepada pementasan teater muzikal itu.
Pementasan oleh teater bertaraf dunia itu diharap dapat membuktikan kemampuan Malaysia dalam menganjurkannya acara seumpama itu.
Martin berharap kehadiran mereka ke Malaysia akan membuka peluang kepada penggiat teater di sini untuk bekerjasama dan menimba ilmu.
Dia juga akan berkongsi pengalaman dengan tenaga kerja tempatan yang turut sama dalam pementasan itu untuk mengembangkan teater muzikal di sini.
Martin adalah satu nama yang terkenal dalam pementasan teater muzikal di London dan pernah mengarahkan muzik untuk London Symphony, The Phiharmonia, City of Birmingham Symphony dan BBC Concert Orchestra.
Dia juga pernah mengarahkan muzikal antaranya The Phantom of The Opera, Miss Saigon, Sunset Boulvard, Carousel dan banyak lagi.
Teater itu menampilkan Joanna Amphil, Simon Bowman, Katrina Murphy, Andrew Halliday, Paulette Ivory, Sally Ann Triplet dan banyak lagi.
Stars of Musical adalah sebuah teater yang menggabungkan sedutan beberapa pementasan muzikal terkenal seperti Phantom of The Opera, Les Miserables, Miss Saigon, The King And I, My Fair Lady, Cats, Grease, Chicago dan lain-lain.
Katrina Murphy dan Andrew Halliday yang turut hadir di sidang akhbar itu menyanyikan tiga buah lagu sedutan teater tersebut.
12/09/2000

0 Comments:

Post a Comment

<< Home